Blessure

Symptomen

Blessures ontstaan vaak door sportactiviteiten. Een verzwikte enkel, een verdraaide knie of een blessure aan de schouder komen regelmatig voor. Soms gaat het om niet meer dan een spierverrekking of een klein scheurtje in het spierweefsel. Een blessure kan ontstaan door één verkeerde beweging of juist doordat een beweging te vaak en/of te zwaar is uitgevoerd.

Een blessure kan ontstaan door één verkeerde beweging of juist doordat een beweging te vaak en/of te zwaar is uitgevoerd. Wanneer je bijvoorbeeld je knie verdraait of je enkel verzwikt, weet je meteen dat er iets mis is. Bij overbelasting is dit lastiger omdat het kan beginnen met een klacht die lijkt op normale spierpijn, alleen verdwijnt het niet of speelt het bij de volgende keer sporten al snel weer op.

Behandeling

Blessures genezen over het algemeen vanzelf en vrij snel, mits je de aangedane plek ontziet. Rust is een voorwaarde voor spoedig herstel. Je kunt de pijn verlichten met een pijnstiller of met een spierwrijfmiddel. Soms moet je de pijnlijke plek even helemaal ontzien, maar vaak kun je al snel weer (aangepast) bewegen.

Bij een verzwikte enkel wil je zo snel mogelijk na het oplopen van de blessure zwelling voorkomen. Dit doe je door het been horizontaal te houden en de plek te koelen met een koude kompres of een ijszak. Maar zittend kun je al snel beginnen met bewegen door rondjes met je voet te draaien. Hardlopen lukt misschien een tijdje niet, maar kleine stukjes wandelen wel. Voor bewegen met een blessure geldt: zoek de pijngrens op, maar ga er niet overheen.

Bij complicaties zoals een bloeduitstorting (blauwe plek), een zwelling door vochtophoping of een ontsteking zijn pijnstillers met als werkzame stof acetylsalicylzuur, naproxen of ibuprofen het meest geschikt. Ze verlichten niet alleen de pijn, maar verminderen ook de zwelling, remmen de ontsteking en versnellen het genezingsproces.

Preventie

Veel blessures kunnen voorkomen worden door een goede warming-up. Doe je dit niet, dan zijn je spieren nog koud en stijf, wat de kans op een blessure vergroot. Ook goed afbouwen na het sporten, de cooling-down, is belangrijk. De afvalstoffen die je tijdens de workout hebt aangemaakt worden hierdoor beter afgevoerd, waardoor je bijvoorbeeld minder spierpijn hebt de volgende dag. Ook een goed opgebouwd trainingsschema kan helpen om blessures te voorkomen.

Wanneer medische hulp zoeken?

Wanneer je contact opneemt met de huisarts bij een blessure hangt af van waar je last van hebt. Bij een verzwikte enkel neem je contact op als je zonder steun niet meer dan 4 stappen kunt lopen of als de pijn en/of de zwelling na 4 of 5 dagen nog niet zijn verminderd.

Bij zweepslag doe je dit als de pijn elke dag erger wordt, als je na 3 dagen nog niet op je tenen kunt staan of als er na 2 tot 3 weken weinig verbetering is of je nog steeds veel pijn hebt.