Blaasfunctie (goed voor de)

Introductie

Een goede blaasfunctie helpt bij het ophouden van de urine. De blaas zit in je onderbuik en is een opslag voor urine. Via de plasbuis kan de urine je lichaam verlaten. Je plasbuis wordt afgesloten met een sluitspier zodat je plas kunt ophouden. Wanneer je bekkenbodemspieren niet sterk (genoeg) zijn, kan het ophouden van urine lastig zijn.

Kenmerken

Maar liefst één op de tien vrouwen, zowel jongere als oudere, heeft moeite met het ophouden van de urine. Bijvoorbeeld bij hoesten, niezen of tijdens het sporten. Hier iets tegen doen is niet alleen vanuit hygiënisch oogpunt logisch, maar is ook belangrijk voor je welzijn.

Zelfzorg

Er zijn verschillende natuurlijke middelen op basis van onder meer monarda, pompoen en soja die helpen de blaassluitspieren te versterken. 

Ook kun je de bekkenbodemspieren trainen. Dit doe je door deze spieren op te trekken, zoals wanneer je je plas probeert op de houden. Doe dit bijvoorbeeld in drie keer, iedere keer een beetje verder optrekken, en laat de spieren in een keer los. Herhaal dit een aantal keer. Het is verstandig om dit niet tijdens het plassen te doen, omdat als je hierdoor per ongeluk niet goed uitplast je juist meer risico loopt op blaasproblemen.

Voorzorgsmaatregelen

Een schone blaas en goede blaasweerstand is belangrijk om problemen te voorkomen.

  • Drink veel (water), maar vermijd veel alcohol, frisdrank en koffie.
  • Als je moet plassen, houd dan je plas niet op. Plas je blaas zo leeg mogelijk. Probeer na het plassen de bekkenbodemspieren een paar keer aan te spannen, zodat deze in goede conditie blijven.

Wanneer medische hulp zoeken?

Een slechte conditie van de blaasfunctie kan geen kwaad, maar is wel erg vervelend. Na 6 tot 8 weken bekkenbodemoefeningen doen, merk je verschil. Is dit niet het geval, neem dan contact op met de huisarts.