Benen (zware en vermoeide)

Introductie

Ongeveer één op de vier vrouwen heeft last van zware en vermoeide benen. Bij mannen komt dit minder voor. Oorzaak is een slechte doorbloeding in de benen. Ons hart pompt zuurstofrijk bloed ons lichaam in. Op de terugweg – van de benen naar het hart – worden afvalstoffen en zuurstofarm bloed afgevoerd. Een behoorlijke klus, omdat het bloed nu tegen de zwaartekracht in moet! Behalve het hart helpen ook de kuitspieren hierbij. Bij voldoende beweging blijft dit proces goed functioneren. Maar als je veel staat of lang stil zit, wordt deze bloedcirculatie verstoord, wat zorgt voor zware en vermoeide benen.

Diagnose

Symptomen van zware en vermoeide benen zijn: een zwaar en vervelend, soms pijnlijk gevoel en tintelingen. Soms hoort daarbij een onbedwingbare drang om te bewegen. Dit kan ervoor zorgen dat je slecht slaapt.

Behandeling

Er zijn diverse zelfzorgmiddelen die de bloedsomloop stimuleren en de elasticiteit van de bloedvaten versterken en ondersteunen, zoals een crème of gelei met extracten van wijnblad, paardekastanje en/of muizedoorn. Ook zijn er tabletten en capsules voor inwendig gebruik die ginkgo biloba bevatten voor een goede bloedcirculatie in armen en benen. Andere producten bevatten hoge concentraties vitamine E, B en C. Deze anti-oxidanten dragen bij aan een goede conditie van de aderen.

Preventie

Er zijn verschillende oorzaken die kunnen leiden tot zware en vermoeide benen. Bijvoorbeeld een staand beroep, overgewicht, zwangerschap of een erfelijke aanleg. Ook na een hele dag lopen kunnen de benen zwaar en vermoeid voelen. Belangrijk is om je benen regelmatig rust te geven en te verzorgen.

De ‘gulden regels’ zijn:

  • Voldoende bewegen is en blijft het belangrijkste, minstens een half uur per dag;
  • Niet roken, matig met alcohol en koffie;
  • Let op je gewicht: hoe zwaarder je bent, hoe meer de bloedsomloop wordt belast;
  • Draag geen strakke kleding, vermijd te hoge hakken. Een hakhoogte van 3 tot 5 centimeter en comfortabele, soepele schoenen zijn optimaal;
  • Leg je benen elke dag een poosje wat hoger dan je hart;
  • Geef je benen eens een koude douche: begin onderaan en werk dan naar boven;
  • Masseer je benen regelmatig (of laat het doen): ook van onder naar boven.

Wanneer medische hulp zoeken?

Het is normaal gesproken niet nodig naar de huisarts te gaan bij zware en vermoeide benen. Als je vermoedt dat er meer aan de hand is, de klachten langdurig aanhouden of er huidproblemen ontstaan, kan een bezoek aan de huisarts geen kwaad.