Alcohol en gezondheid

Matig alcoholgebruik past bij een gezonde levensstijl. De vraag hierbij is natuurlijk wat ‘matig’ is? Grotere en zwaardere mensen kunnen in de regel meer alcohol verdragen. Algemeen geldt dat mannen maximaal 2 tot 3 en vrouwen 1 tot 2 glazen alcohol per dag mogen drinken. Hiernaast adviseert oa. de KWF Kankerbestrijding om wekelijks minimaal twee dagen helemaal niet te drinken om gewenning te voorkomen.

Ouderen hebben baat bij een dagelijks glaasje wijn. Dit zorgt voor verwijding van de bloedvaten en vermindert de kans op verkalking. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat matige drinkers minder kans hebben op een hartinfarct. De kans op een hersenbloeding neemt echter wel weer toe. Ook moeten ouderen, maar ook jongeren, altijd opletten als ze ook medicijnen gebruiken. Helemaal niet drinken is geboden bij zwangeren, minderjarigen en verkeersdeelnemers.

Wat kun je dan het beste drinken? Wijn is de beste optie. Volgens een studie van het RIVM en de universiteit van Wageningen blijken volwassenen die dagelijks een half glaasje wijn per dag drinken langer te leven dan geheelonthouders.

Bron: Telegraaf, bijlage Gezond Leven, 15 januari 2011